Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_216092} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Blikket henger igjen og det er en god nerve i bildet.
Gjorde seg spesielt godt ut i sv/hv.
MVH Aase
Belma T.
Bra utsnitt. Jeg liker at det er såpass kornete, det understreker litt av stemningen i bildet.
Hans Jacob H.
Liker disse bildene dine fra Libanon, også dette. Fint at du har med litt av ytterveggen til høyre. Det gir en interessant dybde, og jeg føler nesten at jeg blir trukket inn i denne mannens private sfære. Mange detaljer å studere, som kanskje gir meg litt innblikk i denne karens liv. Liker korn gjør jeg også, selv om dette kanskje ble litt i overkant grovkornet. :)
Arne S.
Lavmælt og fin miljøskildring fra fjerne strøk. Korning er greit, men i meste laget her.
Kristoffer L.
Veldig fint miljøportrett, et litt klassisk bilde - god stemning også. Jeg vet ikke hvordan det er i Libanon, men mange andre steder har jo disse motivene mer eller mindre forsvunnet ut av bybildet i løpet av tiden som har gått etter at du tok dette bildet.
Jeg tror at du kanskje kan arbeide litt mer med kontrastene. Bildet virker litt grått, gror litt sammen. Kanskje litt lysere mellomtoner og noe mer aksentuerte høylys ville gitt et kontrastmessig løft, spesielt til mannen og klærne hans - og bidratt til å gi omgivelsene litt mer ''sting'' også?
- Kristoffer
Atle Q.
Flott miljøskildring. Kristoffer og hr Strømme har kommentert det tekniske.
Asbjørn M.
Takker for kommentarer !
Filmen som er brukt her er en Ilford HP5.
Filmen ble levert inn til en lokal Lab, om jeg ikke husker feil.
Har ikke personleg erfaring med denne filmen fra egen mørkeroms-
fremkalling.
Kanskje den er ( var ) så ''røff'' i kornene ?
Ble den erstattet av Delta 400 ?
Asbjørn
Odd Tore S.
Flott miljøskildring av et ikke alt for oppmuntrende miljø.
Korn er det nok av i v1, og i v2 tar de overhånd og bildet får et skittent preg.
Er dette en slags salgsbod? Mange hyller med Pepsi eller lignende?
Jeg mener at HPS var Ilfords svar på Tri-X, og halvtidlige Tri-X var i alle fall svært kornete, se f. eks. bilde nr. 208697 . Men lokal fremkalling kan vel også ha bidratt her, denne filmen er tross alt 10 år yngre enn den jeg brukte, og teknikk og kjemi gikk jo fremover.
Odd Tore
Asbjørn M.
Odd Tore: De er en salgsbod, ja. Stort sett sigaretter og brus.
Bildet er tatt nede ved havna i Tyr.
Mange lokale fiskere hadde en liten bod på si.
Asbjørn
Kristoffer L.
Til informasjon: HP5 eksisterer fortsatt, men heter i dag HP5 Plus. ;-)
Dagens versjoner av HP5 og Tri-X er mer finkornige enn de gamle var. Korningen (både av de gamle og de nye versjonene) påvirkes også gjennom valg av fremkaller. Har selv brukt Kodaks HC-110 endel, med gode erfaringer.
Versjon # 1 fungerer best på min skjerm, bl.a. med noe mer synlige detaljer i de mørkeste partiene sammenlignet med versjon # 2. Markant kornstruktur er nevnt- og diskutert, og ved denne type filmer er vel nettopp det noe av intensjonen. Bruksområdet til slike filmer er vel noe ''spesialisert'', f.eks primært tiltenkt landskap-, portrett-, og/eller et annet ''spesialområde'', for denne filmtypen er vel ikke tiltenkt å være noen ''allroundfilm''..
Motivet er noe for seg selv, og skildrer nærmest livsstilen til objektet som sitter der. For dem som har oppholdt seg i slike områder, som her fra Libanon, er gjenkjennelsen så absolutt tilstedeværende. Det blir noe eget med ''kornstrukturen'' i et slikt bilde.. hadde tilsvarende film blitt benyttet i en moderne by, så hadde ikke tidsaspektet på samme måte blitt ''visket ut'' som det her blir. Dette bildet er tatt i tidsrommet 80-82, men kunne like gjerne vært fra en adskillig tidligere tidsepoke - slik jeg ser det. Måten du plasserer elementene innenfor bilderammen, forteller meg at du har et godt utviklet ''bildesyn''. Til slutt: Du nevner også at filmen er fremkallt ''lokalt'', noe som kan ha påvirket den tekniske kvaliteten på sluttresultatet. Noe mer kontrast kunne kanskje fremhevet konturene, med versjon # 2 viser at det i dette tilfellet ikke fikk den ønskede effekt. Kanskje en ørliten justering av lyset hadde ''gjort susen''? Uansett, her er det, for mitt vedkommende, ikke den tekniske perfeksjonismen som teller mest, men bildets innhold. Et tidløst og interessant bilde!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Gjorde seg spesielt godt ut i sv/hv.
MVH Aase
Jeg tror at du kanskje kan arbeide litt mer med kontrastene. Bildet virker litt grått, gror litt sammen. Kanskje litt lysere mellomtoner og noe mer aksentuerte høylys ville gitt et kontrastmessig løft, spesielt til mannen og klærne hans - og bidratt til å gi omgivelsene litt mer ''sting'' også?
- Kristoffer
Filmen som er brukt her er en Ilford HP5.
Filmen ble levert inn til en lokal Lab, om jeg ikke husker feil.
Har ikke personleg erfaring med denne filmen fra egen mørkeroms-
fremkalling.
Kanskje den er ( var ) så ''røff'' i kornene ?
Ble den erstattet av Delta 400 ?
Asbjørn
Korn er det nok av i v1, og i v2 tar de overhånd og bildet får et skittent preg.
Er dette en slags salgsbod? Mange hyller med Pepsi eller lignende?
Jeg mener at HPS var Ilfords svar på Tri-X, og halvtidlige Tri-X var i alle fall svært kornete, se f. eks. bilde nr. 208697 . Men lokal fremkalling kan vel også ha bidratt her, denne filmen er tross alt 10 år yngre enn den jeg brukte, og teknikk og kjemi gikk jo fremover.
Odd Tore
Bildet er tatt nede ved havna i Tyr.
Mange lokale fiskere hadde en liten bod på si.
Asbjørn
Dagens versjoner av HP5 og Tri-X er mer finkornige enn de gamle var. Korningen (både av de gamle og de nye versjonene) påvirkes også gjennom valg av fremkaller. Har selv brukt Kodaks HC-110 endel, med gode erfaringer.
Her er dagens Ilford-filmer: - http://www.ilfordphoto.com/products/producttype.asp?n=3&a...onal+Films
- Kristoffer
Motivet er noe for seg selv, og skildrer nærmest livsstilen til objektet som sitter der. For dem som har oppholdt seg i slike områder, som her fra Libanon, er gjenkjennelsen så absolutt tilstedeværende. Det blir noe eget med ''kornstrukturen'' i et slikt bilde.. hadde tilsvarende film blitt benyttet i en moderne by, så hadde ikke tidsaspektet på samme måte blitt ''visket ut'' som det her blir. Dette bildet er tatt i tidsrommet 80-82, men kunne like gjerne vært fra en adskillig tidligere tidsepoke - slik jeg ser det. Måten du plasserer elementene innenfor bilderammen, forteller meg at du har et godt utviklet ''bildesyn''. Til slutt: Du nevner også at filmen er fremkallt ''lokalt'', noe som kan ha påvirket den tekniske kvaliteten på sluttresultatet. Noe mer kontrast kunne kanskje fremhevet konturene, med versjon # 2 viser at det i dette tilfellet ikke fikk den ønskede effekt. Kanskje en ørliten justering av lyset hadde ''gjort susen''? Uansett, her er det, for mitt vedkommende, ikke den tekniske perfeksjonismen som teller mest, men bildets innhold. Et tidløst og interessant bilde!